21ste advent

on

Hildegard inspireert nog steeds

Beeldend kunstenaars, schrijvers, musici, theatermakers, velen laten zich tot op de dag van vandaag inspireren door leven en werk van Hildegard von Bingen. Omdat ze zo ongrijpbaar is? Omdat haar muziek eeuwigheidswaarde heeft? Omdat haar miniaturen van een intense schoonheid zijn? Omdat haar leven zowel getuigt van een harde, rationele kant ls van een irrationele, fantasierijke, mystieke kant? Wie zachte zeggen.

Musicus Steven Kamperman

Vandaag laat ik je kennis maken met de musicus Steven Kamperman, die een Hildegard Opera gecomponeerd heeft, gebaseerd op haar werk ‘Ordo Virtutum’ (de Orde der Deugden). Kamperman won met zijn jeugdopera Roodhapje in 2016 de Young Audience Music Award. Deze schreef hij in opdracht van Holland Opera.

Reclame voor de cd van de opera Hildegard
Over de deugden

Zijn Hildegard Opera is een combinatie van gregoriaans en moderne muziek. De sopraan, Wynanda Zeevaarder, vertolkt de rol van Hildegard, de bas-bariton Marc Pantus kruipt in de huid van abt Kuno van Disibodenberg en de vrouwen-vocal group Wishful Singing vertolkt de nonnenrollen van het klooster.
De opera is in het najaar van 2018 in verschillende steden in Nederland uitgevoerd. In het verhaal wil een menselijke ziel meteen naar de hemel, maar wordt tegengehouden door de deugden. Door te leven en door wijsheid op te doen, is zij uiteindelijk klaar om naar de hemel te gaan.

Trailer van de opera Hildegard von Bingen in Zutphen

Uit het muziektijdschrift Luister: “De voorstelling begint met de pure en onbewerkte gregoriaanse klanken uit Ordo Virtutum. Daarna vertelt mijn eigen muziek in contrasterende scènes haar levensverhaal, waarin vooral Hildegards wereldse kant aan bod komt. Ik heb een veelheid aan invloeden erin verwerkt, in de geest van de vrijplaats die haar klooster geweest moet zijn.”

Uit NRC 10-11-2018:
“Hoewel de psychologie van het berijmde libretto rudimentair was, ontstond een meeslepend verhaal. Kamperman schuwde het grote gebaar niet, of het nu ging om het verbeelden van liederlijkheid of de verschijning van de duivel. Zijn muziek voor orgel, contrabas, altviool en klarinet was gevarieerd en dramatisch trefzeker, met delen uit Hildegards Ordo virtutum als refrein.”

Kort interview met twee leden van Wishfull Singing over de opera

Uitvoering op 10 november in Den Bosch

Geef een reactie